گزیده نشریات استان / رخت بزه‌کاری ، لباس کردی نیست ! / هفته نامه نجوا

رخت بزه‌كاری ، لباس کردی نیست ! 
مدتي است در هر محفل و مجلسي نقل سرسبد مباحث ، مبحث سياه‌جامگان مي‌باشد و انتساب آن به عنوان نسل نو لباس كردي‌ است كه غافل از اين‌كه منتسب نمودن لباس سياه جامگان بزه‌كار به لباس كردي ، دل هر مخاطب کردی را به درد می آورد ، مگر نه این است که در آبان ماه سال 85 دکتر احمدی نژاد در سفر خود به استان کردستان با پوشیدن لباس کردی اینگونه بیان داشت که : لباس کردی ، لباس شرف است ، لباس غیرت است ، لباس ایمان و پاکیست و لباس مرزداری است .
آیا این همه تعریف و تمجید در آن سال که البته به حق از جانب رئیس جمهور صورت پذیرفت را می توان به راحتی نادیده گرفت و لباس عده ای سیاه جامه که معلوم نیست عزادار چه کس یا کسانی هستند که آن هم هیچ سنخیتی با لباس کردی ندارد را به لباس کردی منتسب نمود ؟ 
لباس سیاه‌جامگان یا به قول برخی جامعه شناسان لباس این وندال‌ها شامل یک پیراهن مشکی رنگ فاق بلند که فاق آن به زمین نیز می رسد و دم‌پاهایی چسبیده به ساق پا که برخی این ویژگی را مختص شلوار اعدامی‌ها می‌دانند که در لحظه اعدام به پا دارند و خود گویای شرح ما وقع می باشد ؛ از دیگر ویژگی های سیاه‌جامگان ، بستن دستمال یزدی بر سر و سوار بر موتورهایی که اگزوز آن جهت ایجاد صدای غرش مهیب و ايجاد ترس در دل شهروندان ، سوراخ شده است . حال خود قضاوت کنید که اگر ما به عنوان بخشی از جامعه فرهنگ ساز ، خود به اشتباه لباس مجهول الحالی را به لباس كردي منتسب نمائیم و آن را به خورد افکار عمومی در سایر استان ها بدهیم و این ذهنیت منفی را در آن ها ایجاد کنیم که این لباس ، نسل نو لباس های کردی است چه سوء برداشت‌هایی در خصوص فرهنگ اصیل کردی در جامعه پدیدار می گردد .
مگر نه این است که لباس هر قوم به عنوان نمادی از هویت فرهنگی ، جغرافیایی ، اجتماعی و منزلت مذهبی آن قوم می باشد ؟
با این توصیف ما نمی توانیم پوشش قوم کرد را امری تصادفی و یا خواستی فردی بنامیم و بدانیم ؛ بلکه این لباس بر مبنای نیازهای اقلیمی ، مادی و معنوی این قوم کهن سال به وجود آمده است و آئینه تمام نمایی از تاریخ زندگی آن به شمار می رود . همچنان که نوع پوشش هر جامعه ای ، مقوله ای مجرد نبوده و بازتابی از قابلیت های فرهنگی ، بومی ، اجتماعی و باورهای مذهبی و همچنین پایبندی های رسمی و سنتی آن می باشد پس باید نتیجه گرفت این لباس شرف و غیرت ، ارزش و اهمیتی در حد زبان قوم کرد دارد و نباید آن را به هیچ و پوچ منتسب نمود .
در طول تاریخ هر گاه خواسته اند زبان و فرهنگ هر قومي را از او بگيرند و هويت آن قوم را دگرگون ساخته و از بين ببرند ، از راه تغيير لباس وارد شده‌اند كه با اين ورود مي‌توان از آن قوم هویت زدایی نیز نمود و تمامی شاخصه های قومی و فرهنگی چندین هزار ساله آن را از میان برد . 
مگر نه این بود که در زمان استعمار بریتانیا بر هندوستان و تغییر لباس هندوها به لباس انگلیسی و در پی آن قیام گاندی و روی آوردن به پوشش گذشته هندوها که بر گرفته از فرهنگ هزاران ساله آن ها بود ، این فرهنگ غنی گذشتگان بود که به داد این کشور رسید و مانع خودباختگی آن ها شد . 
بر ما نیز به عنوان میراث داران این فرهنگ غنی وظیفه و واجب است که مانند گذشتگان از این میراث هزار ساله و گنج گران بها آن گونه که شایسته و بایسته است نگهداری کنیم و به عنوان امينان خوبی آن را برای فرزندان خود به ارث بگذاریم تا در این دهکده جهانی به کرد بودن ، اصیل بودن ، مذهبی بودن و ولایی بودن خود افتخار کنند .
باشد که امانت داران خوبی باشیم
من ا... توفیق
حمزه عبداللهی پور
نظرات ارسال نظر
  • مشکی پوشدر تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۰

    سلام. از دوستان تقاضا می شود که اگر نظری داده می شود لحظه ای به آن بیندیشیم که ببینیم که درست است یا خیر؟ آیا درست است بگوییم جوانانی که لباس مشکی پوشیده اند وندال هستند؟ با چه مصادیقی به این نتیجه رسیده ایم؟

    پاسخ به این نظر
  • علی خیریدر تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۹۰

    درود بر این مقاله بله این سایه جامگان که بوی از انسانیت نبرده اند نباید با لباس قوم بزرگی چون کردها بازی کنند .

    پاسخ به این نظر
  • علی خیریدر تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۹۰

    سلام و با درود خدمت همه ی دوستان عزیز و با التماس دعا در این ماه مبارک از دوستان عزیز و اما بعد :

    بحث سیاجامگان متاسفانه امروزه بحثی تلخ ولی به ناچار باید انجام گیرد.چه کسی یا کسانی سیاجامگان هستند ؟ کسانی هستند که با پوشیدن شلواری با حجم حداقل 5 متر و پیراهنی تنگ و نا فرم ( خواهشا این شلوار با نام شلوار کردی اشتباه نشود ) که سوار موتور معمولا با دو یا سه سرنشین می باشند .مرکب انها که بیشتر موتور بوده با خالی نمودن اگزور صدای نابهنجاری از خود تراوش می کنند که باعث ازار و اذیت خلق خدا می شوند . افتخار انها این است که به افراد ضعیف تر از خود و نوامیس مردم فحش و ناسزا بگویند . معمولا هنگامی که گله ای حرکت می کنند بسیار گستاخ و بی ادب و وحشی می باشند و در صورت تک بودن از یک بزغاله ! بی ازار تر هستند . اغاز دعوای انها با عبارت (( وه چه نووری ؟!!! )) که معادل فارسی ان ( به چی زل زده ای ) و عربی ( اتباوع منو ؟!!!) و انگلیسی ( who you see?!!) می باشد . این افراد نه بوی از تمدن و نه انسانیت و نه مردانگی برده اند و در صورتی که طعمه ی بد بخت و مظلوم بدست نیاورند به نیروهای خودی حمله ور می شوند . مرکز نقشه کشی و فرماندهی عملیات انها قلیانی ها ( قهوه خانه های سابق ) می باشد . استاد از بین بردن فرهنگ محلی و بومی ایلام می باشند و همه چیز و همه کس را به باد تمسخر می گیرند . در خیابان ها معمولا در جهت خلاف اتومبیل ها ی دیگر حرکت نموده و اتفاقا خود نیز طلبکار می باشند !!!باعث ابروریزی یک استان 500000 نفره می باشند . کوچکترین سلاح انها چاقو و بزرگترین کلاشینکوف می باشد . و علی الله التکلان با تشکر علی خیری

    پاسخ به این نظر
  • aliدر تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۹۰

    با سلام.در مورد مقاله نظري ندارم،فقط نكته اي كه مي خواستم بگم اينه كه جديدا مدهايي به عنوان شلوار كردي در استان ما پوشيده مي شود كه اصولا شلوار كردي نيستند.به عنوان مثال شلوارهاي پاچه گشاد مختص لرهاي چهارمحال بختياري است و شلوارهاي دمپا چسبيده هم مختص قوم شاهسون(اطراف قم و ساوه )مي باشد.

    پاسخ به این نظر
عمر سایت: 16سال و 16ماه و -4روز