صفحه نخست وبلاگها | وبلاگ بعدی | وبلاگ قبلی | درخواست ایجاد وبلاگ | قوانين بخش وبلاگ

الیمایس
قاسم جهاني

  • بعدی
  •  
       خنداونه ای با طعم گریه

    برنامه خندوانه که با اجرای بی نظیر رامبد جوان از شبکه نسیم هر شب پخش می شود ،به جرات می توان گفت از برنامه ای مفرح . شادی آفرین در تاریخ صدا و سیمای جمهوری اسلامی می باشد

    برنامه ای که در آن هنرمندان و طنزپردازان به اجرای هنری می پردازند برای خندانیدن مردم.

                        

    اما در شب 30/6/1394 همزمان با آغار هفته دفاع مقدس برنامه خنداونه با شبهای دیگر متفاوت بود این بار عوامل اجرایی این برنامه با کار ارزشی و قابل تحسین خود،میزبان جانبازان اعصاب روان بودند،جانبازانی که در هشت سال دفاع مقدس تمام هستی خود را فدای آب و خاک ایران اسلامی کردنند.عزیزانی که روزی جوان 20 ساله ای بیش نبودند ولی از جوانی خود گذشتند برای آسایش ما،جانبازانی که از جان خود گذشتند برای امنیت این آب و خاک و امروز در کمال آرامش و آسایش در جمع خانواده های خود بیننده ی برنامه ای هستیم برای خندیدن-چهره های جانبازان اعصاب و روان همت والا و غیرت این عزیزان را نشان می داد با وجود اینکه دور ازخانواده های خو هستند و از جوانی و حال هوای آن روزها در رخساره آنها خبری نبود.

    رامبد با دعوت از این فرشته ای نشان داد که ایران ما دارای فرشته های است که باید در تاریخ چند هزار ساله ایران با احترام و تواضع از آنها نام برد.هر چند که با دیدن جانبازان اعصاب و روان تعمل،اشک و آه جای خندیدن را گرفت ولی این فرشته ها با داشتن دردها و آلام درونی خود برای شاد کردن ما یک لحظه خندیدن را دریغ نکردند،آری اینها همان مردانی مردی هستند که روزی لحظه ای به دشمن فرصت خیال پردازی و کج اندیشی بر آب و خاک  ما را نمی دادند و امروز برای لحظه ای خندیدن بیننده های برنامه خنداونه حتی با داشتن رنج های چندین ساله لبخند ساده ای را دریغ نکردند و این نشان از ایثار و از خودگذشتگی جانبازان اعصاب و روان بود در برنامه خندوانه

       ۱ مهر ۱۳۹۴   ::  لینک دائمی :: ارسال به ای‌‌‌میل :: نظر شما [0]

    نسخه آماده چاپ


     
       کارت ملي هوشمند


        کارت ملي هوشمند مثل تمام کارت هاي شناسايي ديگر، نخستين وظيفه اش شناسايي است. به اين منظور ابتدا در زمان ثبت نام، اطلاعات صاحب کارت روي کارت قرار داده مي شود. اين اطلاعات، اقلام هويتي مثل نام، نام خانوادگي، تاريخ و محل تولد و مواردي از اين قبيل را شامل مي شود. به اين ترتيب هر کجا که نياز به اطلاعات هويتي صاحب کارت باشد، وي مي تواند کارت خود را ارائه دهد و به صورت ديجيتالي شناسايي شود. شناسايي الکترونيکي موجب کاهش تقلب در شناسايي مي شود. کاربرد اصلي ديگر کارت ملي هوشمند، تصديق هويت است. در کارت هاي سنتي، به کمک عکس صاحب کارت که روي کارت چسبانده شده و يک مهر مخصوص روي آن خورده، عمل تصديق هويت انجام مي شود. در کارت ملي هوشمند هم روال مشابهي وجود دارد؛ اما تصديق هويت در اينجا تنها به عکس محدود نمي شود. علاوه بر عکس، اطلاعات بيومتريکي (اثر انگشت) صاحب کارت نيز مي تواند روي کارت قرار گيرد. از همه مهمتر اينکه اطلاعات بيومتريکي به صورت الکترونيکي قابل بررسي هستند. اين به اين معني است که در يک مرکز بهره برداري که به حسگر اثر انگشت مجهز است، صاحب کارت بعد از قرار دادن کارتش در کارتخوان، انگشت خود را روي حسگر اثر انگشت قرار مي دهد؛ سپس سيستم بررسي مي کند که آيا اثر انگشت صاحب کارت با اثر انگشتي که روي کارت به صورت الکترونيکي ذخيره شده يکسان است يا خير. در صورت يکسان بودن امکان ادامه عمليات وجود خواهد داشت. به اين ترتيب امکان جعل هويت به حداقل مي رسد


        
        امضاي ديجيتال
        يکي از کاربردهاي مهم ديگر که روي کارت ملي هوشمند قرار مي گيرد، کاربرد امضاي ديجيتال است. به اين ترتيب، صاحب کارت مي تواند اسناد الکترونيکي را در فضاي ديجيتال امضا کند. امضاي ديجيتال از نظر کاربرد، همان امضاي سنتي است؛ اما در فضاي ديجيتال، در اسناد کاغذي، گيرنده يک نامه يا سند، مي تواند از طريق امضاي شخص فرستنده، اين اطمينان را حاصل کند که نامه، سند جعلي نيست. همچنين امضاي يک نامه، سند، براي امضا کننده نامه، سند بار قانوني به همراه دارد و نمي تواند امضاي سند را انکار کند.
        کارت ملي هوشمند اين بستر را هم براي فرستنده و هم گيرنده نامه، سند فراهم مي کند که اسناد را امضا و صحت آن را بررسي کنند. ايده امضاي ديجيتال بسيار ساده است: نامه، سند فرستنده به صورت ديجيتالي خلاصه مي شود و به صورت يک بسته در مي آيد. اين بسته به کمک کارت فرستنده کد مي شود و بسته حاصله امضاي ديجيتال نام دارد که در انتهاي نامه به صورت ديجيتالي قرار مي گيرد. متن به همراه امضاي ديجيتال در انتهاي آن به گيرنده ارسال مي شود. در طرف گيرنده، متن اصلي نامه به همان روش بالاخلاصه مي شود، بخش امضاي ديجيتال نيز با کمک کارت گيرنده کدگشايي مي شود و با بسته خلاصه شده مقايسه مي شود در صورتي که اين دو با هم برابر باشند به اين معني است که همان شخصي که ادعا کرده، نامه را امضا کرده است. کارت ملي هوشمند به عنوان يک کليد ورود مناسب براي کاربردهايي همچون هدفمند کردن يارانه ها، سلامت الکترونيک و کاربردهاي انتخابات و ساير خدمات شهروندي، با هماهنگي نهادهاي ذي ربط، مي تواند قابل استفاده باشد. کارت ملي هوشمند با ارائه سه کاربرد اصلي شناسايي، تصديق هويت و امضاي ديجيتال اين امکان را فراهم مي کند تا بتوان از کارت به عنوان يک ابزار چندکاره استفاده کرد. در واقع کارت ملي هوشمند يک رايانه ساده و کوچک است که با اتصال به يک کارتخوان، مي توان به اطلاعات درون آن دسترسي پيدا کرد. يکي ديگر از امکاناتي که در کارت ملي هوشمند قرار دارد، ويژگي هاي بيومتريکي صاحب کارت است. عکس و اثر انگشت صاحب کارت به صورت الکترونيکي در کارت وي ذخيره مي شود. به اين ترتيب امنيت استفاده از کارت به طور قابل ملاحظه اي بالامي رود. ديگر هر کس با وارد کردن يک رمز عبور ساده امکان استفاده يا سوء استفاده از يک کارت را ندارد. براي استفاده از کارت حتما بايد صاحب کارت حضور داشته باشد تا اثر انگشت وي به صورت ديجيتالي با اثر انگشتي که در هنگام ثبت نام در کارت ذخيره شده است مقايسه و تطبيق داده شود و سپس اجازه استفاده از امکانات کارت به وي داده مي شود.
        امکان امضاي ديجيتال، امکان پردازش اطلاعات، امکان تغيير اطلاعات پس از صدور، امکان پشتيباني از کاربردهاي مختلف، امکان افزودن کاربرد جديد پس از صدور، امکان دسترسي به اطلاعات بر حسب مجوزهاي دسترسي مختلف و به صورت کاملاامن و امکان استفاده کارآمدتر از خدمات دولت الکترونيک اشاره کرد. به اين ترتيب مي توان اطلاعات محرمانه تري را با ضريب اطمينان بالاتر روي کارت ملي هوشمند نگهداري کرد

       ۲۴ شهريور ۱۳۹۴   ::  لینک دائمی :: ارسال به ای‌‌‌میل :: نظر شما [0]

    نسخه آماده چاپ


     
       نقدی بر سریال گنجی خان

    در شبهای زمستان امسال شاهد پخش سریالی به زبان محلی از شبکه ایلام به نام گنجی خان بودیم،سریالی با هنرمندی هنرمندان خوش ذوق و با سلیقه ایلامی،هنرمندانی که در سالهای نه چندان دور از آنها برنامه های جالب  و جذابی دیده بودیم که باعث گردید بود که در سریال گنجی خان دوباره ایفای نقش کنند،هرچند که این سریال به زبان کردی ایلام پخش شد باعث گردید که طرفداران زیاد و ویژه ای داشته باشد که نشان می دهد که سریالهای که به زبان محلی نمایش داده شود با استقبال خوب مردم ایلام  مواجه خواهد شد که سریال گنجی خان این قاعده مستثنی نبود.حال به نقدی نه چندان هنرمندانه و حرفه ای بلکه عامیانه که بیشتر اززبان حال بینندگان این سریال ازبین دوستان و اقوام که در شب نشینی ها و دید بازدیدهای دور هم جمع می شدند و هر کس بر اساس عقیده ، نظر خود اعلام می داشتند دراین نوشته نقطه نظرات آنها به عنوان نقدی به رشته تحریردر می آورم امید است که دست اندرکاران این مجموعه در ارائه برنامه های بعدی بتوانند تا حدودی رهگشا و نقطه روشنی رو به آینده باشد.

    خاصیت برنامه های که از رسانه ملی واستانی پخش میشود آموزندگی،آموزشی،فرهنگی و رسیدن به نقطه تعالی می باشد یعنی در راستای تعالی فرهنگی  کشور و آن مرکزاستان و خاصیت رسانه انتقال فرهنگ درست زندگی کردن و درست اندیشیدن است و یکی از راههای این انتقال اززبان طنز است که در اکثربرنامه های بازیگران این سریال(تائتر وسریال)در گذشته شاهد بوده ایم که در سریال گنجی خان نیزبه همین منوال بود.مهمترین سئوالی که در این سریال مورد بحث قرار می گیرد این است که آیا این سریال توانسته آن فرهنگ درست زندگی کردن ودرست اندیشیدن را غنی تر کند؟یا اینکه نه غنی  نشده بلکه رو به عقب حرکت کرده است؟با یک حساب سرانگشتی و عامیانه این برداشت را می توان کرد که این سریال چندان در بالا بردن فرهنگ اسلامی-ایرانی-ایلامی موفق نبوده است(هرچند که این نظر شخصی است)حال به چند نکته از آن موارد که باعث گردید این سریال نه چندان موفق باشد اشاره می کنم.

    1-در این سریال شاهد بودیم که به کرات از واژه((ادب سس))استفاده گردد واژه ای که در ادبیات ایلامی تا حال نشنیده بودیم که در این سریال با این واژه غریب و بیگانه آشنا شدیم واژه ای که متاسفانه در جامعه ما هنوز در بین کودکان،نوجوانان و حتی بزرگسالان رواج پیدا کرده است واژه ای دورازفرهنگ غنی ایلامی که باز هم می گویم متاسفانه بعلت اینکه این واژه همه شب در سریال با نحو خنده آوری تکرار می شود همین عامل باعث گردید که در بین مردم واژه ای به اشتباه درست و با جذابیت رواج پیدا کند تا جای که بعضی ازخانواده ها از بکار بردن این واژه در بین فرزندان خود شاکی شده اند و باعث گردیده که حتی کوچکترها  ندانند در چه مکانی و زمانی و در مقابل چه کسی این کلمه ناآشنا را تکرار می کردنند همین واژه((ادب سس)) باید سالهای سال شاهد باشیم  که در بین بحث های  جامعه ما نقش منفی بازی کند و باید سالهای سال متوالی کارفرهنگی کرد تا این واژه را از بین صحبتهای کودکان و فرزندانمان پاک کنیم.

    2-در این سریال دو نفربه عنوان خانواده ای به نام شامار ایفای نقش کردند  نقشی با بار منفی فرهنگی(فضولی کردن،سرک کشیدن در زندگی مردم،دروغ گفتن،تمسخر کردن دیگران و...)که باز هم شاهد بودیم که دست اندرکاران  این سریال با این ترفند درصدد جذب بیننده بودند ولی واقعیت این است که با القای این حرکات  وصحبتها باز هم به فرهنگی غنی ایلام و خانواده ایلامی بی حرمتی شد بی حرمتی که در رسانه استانی شاهد بودیم حال اگر در یک شبکه دیگر یا کارگردان غیر بومی شاهد این ماجرا بودیم بازهم ساکت بودیم و هر شب پای آن می نشستیم و می خندیدیم.

    3-در این سریال شخصی به نام بهرام که نان آور خانواده بود که در مراحل اول زندگی چندان مرفه ای نداشت نکته اینجاست که حفاری غیر مجاز عتیقه و یافتن چراغ جادو و کشف گنجی خان وسکه های عتیقه طلا زندگی وی را از این رو به آن رو کرد نکته منفی این بخش بدست آوردن ثروت وپیمودن ره هزار شب در یک شب  آن هم با حفاری غیر مجاز و غارت  میراث فرهنگی تاریخی.کلاهبرداری ها،نیرنگها و حقه زدن ها به زن و بچه و همسایه ها ازنکات منفی این نقش بود که در چند قسمت این سریال تز منفی پدر به پسر نیز سرایت کرد.حال این سئوال مطرح می شود که دست اندکاران سریال گنجی خان در معرفی خانواده ایلامی با فرهنگ غنی که ایلامیان دارند کوتاهی نکردند؟

    نمی توانستند خانواده که نماد مهر و عطوفت و مهربانی است را به نوعی دیگر و با دید مثبت معرفی کنند خانواده ای که می توان سرمشق و الگو برای خانواده ها باشد خانواده ای که در آن عشق به هم نوع و دوست داشتن وجود داشته باشد نه خانواده ای کلاهبردار و نزول گیر و نزول خور.

    4-هنرمندی خوب وعالی بازیگران این سریال (هرچند که نفرات تکراری بودند)و اجرای آن به زبان محلی باعث گردید که ایلامیان هر شب دور هم جمع شوند واین سریال را نگاه کنند وهرچند که سریالهای گذشته این بازیگران جذاب تر و قابل قبولتر ازنگاه مردم بوده علت آن هم داستانهای تکراری سریال گنجی خان به نوعی کپی برداری از سریالهای گذشته بوده با کمی تغییرات از جمله می توان به داستانهای رمال گیری،پارتی بازی،زیرمیزی،وجدان کاری و ...اشاره کرد

    اما نکته آخر اینجاست که باید به بازیگران و نویسندگان  و دست اندرکاران این سریال خسته نباشید گفت و بگوییم که می توانید ازاین بهتر باشید،ازاین بهتر می توان ایلام و ایلامی را معرفی کرد،ازاین بهتر در راستای فرهنگ ایلام و ارتقای آن قدم بردارید همناطور که در گذشته آن را ثابت کرده اید.

     

                       

       ۱۹ اسفند ۱۳۹۳   ::  لینک دائمی :: ارسال به ای‌‌‌میل :: نظر شما [5]

    نسخه آماده چاپ


     
       اهمیت نام و نامگذاری

     

    یکی از نعمتهای که خداوند به انسانها عطاء نموده است تکلم و سخن گفتن است، با سخن گفتن با هم نوعان ارتباط برقرار می کنیم و نیازهای خود را مطرح می کنیم و همین ارتباط  نشان از نعمتی است که باعث گردیده که انسان خلیفه الله لقب گیرد،نام گذاری و داشتن اسم شاید سابقه ای به قدمت خود انسان داشته باشد،انسانی که خداوند آن را آفرید و آدم خطاب کرد تا نام نیک و ماندگارش همیشه باقی بماند از وقتی که انسانها یاد گرفتن چگونه حرف بزنند،چگونه ارتباط برقرار کنند،از همان اول برای اشیاء و وسایل اطراف خود بر اساس کارایی که داشته اند اسم های انتخاب می کردنند و تمایز آن وسایل از دیگر وسایل و اشیاء می شد و همین اسم گذاری باعث تحولی در فرهنگ  نام و نامگذاری ها گردید تا جای که انسانها برای بهترین شی و یا بهترین وسیله خود نام خوب و مسما و نیکی را انتخاب می کردنند و نشان از دوست داشتن فرد نسبت به آن وسیله را نشان می دهد.

    دین مبین اسلام که برای تمام مراحل و تکامل انسان اهمیت خاصی قائل است برای نام نیک فرزندان اهمیت خاصی قائل بوده  و حتی بزرگان و ائمه مطهر دین اسلام سفارش کرده اند که قبل از تولد برای فرزندان خود نام نیکو انتخاب کنند.

    پیامبر مهر و رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) می فرمایید:((بهترین نامها، نامی است که نشان از عبودیت خداوند باشد))و در جای دیگر می فرمایید:((نام نیکو بر خود نهید،زیرا در قیامت بر این نامها خوانده می شوید فلانی پسر فلانی برخیز و به سوی نور خود برو و فلانی پسر فلانی برخیز که نوری نداری.))

    اهمیت نامگذاری و آن هم نام نیک و زیبا و دلنشین  تا جای است که پیامبر اکرم(ص) می فرمایید:((حتی بچه های سقط را هم نامگذاری کنید چون در روز قیامت که مردم را به اسم می خوانند،بچه های سقط شده بر پدرانشان اعتراض می کنند که چرا برای ما اسم نگذاشتند.))

    گذاشتن نام نیکو ودلنشین آنقدر اهمیت دارد که پیامبر هنگام نامگذاری کودک ابتدا اذان بر گوش راست او و سپس اقامه بر گوش چپ می خواند آنگاه نام کودک را انتخاب می نمود.در روایات متعدد خطاب به والدین آمده است که بهترین و زیباترین نام را برای فرزندان خود برگزنید و از انتخاب نامها زشت و مسخره آمیز و ناپسند پرهیز کنید.به همین خاطر اسلام یکی از وظایف پدر و مادر نسبت به فرزند انتخاب اسم شایسته قرار داده است.

    امام صادق(ع) می فرماید:((اولین قدم خوبی که انسان بر می دارد این است که نام نیک به فرزندان خود بگذارید پس در این کار نیک کوتاهی نکنید.))

    وقتی نامی برای کسی انتخاب می شود یک نوع رابطه عاطفی بین صاحب نام و شخصیت آن برقرار می گردد و به نوعی از همان اول، شخصیت کودک شکل گیری می شود انتخاب نامهای بزرگان و شخصیتها برای کودک نوعی بزرگی و متانت و وقار و همرنگی خود با شخصیت مورد نظر گرفته می شود و این احساس در گفتار و رفتار وی اثرگذار خواهد بود در اینجاست که رسالت پدر و مادر در تربیت صحیح فرزند بر روزی حلال و تعلیم و تربیت خلاصه نمی شود بلکه انتخاب نام نیک از اولین قدمهای محبت آمیز پدر و مادر بر فرزند تلقی می شود.

    امروزه شاهد هستیم که بعضی از افراد اسامی برای فرزندان خود انتخاب می کنند  که ریشه در فرهنگ های غربی دارند و یا نامهای انتخای می کنند که با فرهنگ اسلامی- ایرانی ما همخوانی ندارد و مانند الهه های آب و آتش در فرهنگ یونانی و روم که با فرهنگ غنی اسلامی ایرانی ما در تعارض هستند چرا  که دین اسلام به ما آموخته است که خدا یکی است و گذاشتن نامهای الهه ها برای فرزندان شرک و بت پرستی محسوب می گردد خواسته یا ناخواسته از روی جهل و نادانی مرتکب شرک و ترویج فرهنگ های می شویم که مبعوث شدن پیامبران برای از بین بردن همین جهالت ها بوده است. بهتر است در نامگذاری فرزندانمان با دانش و بینش و آگاهی برخورد کنیم

    نباید ها و باید ها ی نامگذاری ها

    1-نامهای بی محتوا و بی معنی:بعضی از اسامی که در زمانها تاریخی رایج بوده و هنوز هم کسی به معانی و مفاهیم آن پی نبرده است گذاشتن اینگونه نامها برای فرزندان خود که معانی و مفهومی ندارد شایسته نیست.

    2-اسامی زشت و رکیک و توهین آمیز:بعلت اینکه زبان فارسی در ادوار تاریخی مسیر سیر و تکامل خود را با چالشها و  وقایع تاریخی پشت سرگذاشته است خواه ناخواه بعضی از اسامی از دیگر فرهنگها به این زبان افزوده شده است خوب است که قبل از نامگذاری فرزندان از معانی آن اطلاع حاصل کنیم

    3-اسامی دشمنان ایرانیان:فرهنگ ایران زمین در طی قرنها مورد تجاوز و ماجراهای تاریخی فراوانی داشته است جنگهای ایرانیان با مغولان،یونانی ها،روم ،عثمانی ها و... باعث گردید سرزمین ما مورد تاخت و تاز دشمنان قرار گیرد و باعث از بین رفتن خیلی از آثار فرهنگی و تاریخی ما شده است به همین دلیل گذاشتن نام دشمنان ایران زمین برای فرزندان خود شایسته و سزاور نیست.

    4-نامهای بیگانه و خارجی:متاسفانه بعضی از خانواده ها از روی فخر فروشی و مباهات یا به اصطلاح پزدادن بدون آنکه معنی آن کلمه یا واژه را بدانند برای فرزندان خود انتخاب می کنند و برخی از خانواده ها به خاطر چشم هم چشمی از روی تقلید از فامیلها دیگر این کار مذموم و ناپسند را انجام می دهند و با این کار خود ندانسته سعی در نابودی فرهنگ و آداب و زبان این مرز و بوم دارند و آنهای که اسامی خارجی،یهودی،مسیحی  برای فرزندان خود استفاده می کنند به عنوان یک مسلمان آب به آسیاب بیگانگان ریخته اند.

    باید های نامگذاری

    1- اهمیت نامگذاری در اسلام و فرمایشات ائمه اطهار(ع):انتخاب نام نیک برای فرزند به عنوان وظیفه پدر و مادر در اسلام آنچنان تاکید شده است که پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) در سخنان خود بارها به آن اشاره کرده اند

    پیامبر(ص)  به حضرت علی (ع)می فرمایید:((یاعلی- حق فرزند بر پدر و مادر این است که نام نیکو بر او نهند و نیک ادبش کنند)) یا می فرمایید:(( هر کس چهار پسر داشته باشد نام یکی از آنها را از ائمه نگذارد با من نامهربانی کرده است.))

    از امام صادق(ع) سوال شد:آیا نامگذاری فرزندان به نامهای ائمه سودی دارد؟حضرت فرمود))آری،مگر دین چیزی جز محبت است؟))

    امام محمدباقر(ع) می فرمایید:((وقتی شیطان می شنود کسی را بر اسم محمد یا علی صدا می زنند،مانند قلع ذوب می شود))

    حضرت امام محمد باقر(ع) فرموده است:((راست ترین نامها،نامی است گویای عبودیت و بندگی باشد،بهترین نامها نامهای پیامبران است.))

    2-هویت ملی-دینی:بزرگان علم و ادب در ایران کم نیستند همان افرادی که باعث گردیده اند که امروز فرهنگ غنی ایران از ادوار تاریخی از گزند دشمنان تا به امروز سالم و دست نخوره به دست ما برسد استفاده از نامهای بزرگان علم و دانش در ایران و استفاده از واژه های اصیل فارسی و گویش های ایرانی کمتر کشوری دارا است استفاده این نامهای دلنشین و زبیاست

    3-تناسب داشتن نام با فرهنگ بومی و محلی:هر کشوری بر اساس مرزبندی جغرافیایی و تنوع فرهنگ و تاریخ خویش مجموعه نامها در چهار چوب مبانی فرهنگی خود پذیرفته است  استفاده از نامهای که با فرهنگ همان منطقه هم خوانی و سازگار است شایسته و دلنشین است مانند اسامی ترکمنها،کردها،بلوچ ها و در مناطق خود.

    4-داشتن معنی درست خوب و پسندیده:دقت در انتخاب اسم با مسما و دارای معنی خاص نشان از فرهنگ غنی آن خانواده است بی شک فرزندی که نام بی معنی و مفهومی داشته باشد با گذشت زمان فرد از نام خود آزرده خاطر خواهد شد

    5-خوش آهنگ و دلنشین بودن نام:انسان از شنیدن واژه ها و کلمات خوب و دلنشین خوشحال می شود، آیات و کلماتی که قرآن دارد کاملترین این کلمات و واژه هاست، طنین خوش الفاظ و تناسب صداها یک واژه ،نقش مهمی در اسم دارد و در گذشته بیشتر افراد کلمات و واژه های استفاده می کردنند که درستی و صلابت و متانت لفظی داشته اند، بعضی از مردم کلماتی که هجاهای کوتاه داشته باشند خوششان می آید امروز بشر به دنبال راحت طلبی و آسان گزینی است و کلماتی بر می گزنند که کوتاه و یا به عبارتی تلفظ آن آسان و راحت باشد.

       ۲۵ بهمن ۱۳۹۳   ::  لینک دائمی :: ارسال به ای‌‌‌میل :: نظر شما [1]

    نسخه آماده چاپ


     
       تجربه ای نو

    بعد از ده سال کار اداری در اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان ایلام و اندوختن تجربیات کاری  و داشتن دوستانی به خوبی و مهربانی گلهای بهاری اینک با یاد خدا و یاد دوستان میراث فرهنگی در اداره کل ثبت احوال مشغول شده ام و دوستانی به دوستان میراث فرهنگی ام اضافه شده اند و گلستان در گلستان شده است امید که بتوانم در این دوره کاری تجربه های  به اندوخته های زندگی و کاریم اضافه گردد.

    دوستان در این وبلاگ بجز معرفی استان چنانچه سئوالاتی در خصوص  ثبت احوال و وقایع چهار گانه(تولد-ازدواج-طلاق و فوت)   داشتند در خدمتم بتوانم از این طریق سئوالات و اهداف سازمانی این اداره کل را معرفی نمایم.

       ۵ آبان ۱۳۹۳   ::  لینک دائمی :: ارسال به ای‌‌‌میل :: نظر شما [1]

    نسخه آماده چاپ


     
       جلیلی و درس تلخ اصولگرایی

    در یادواره شهید رضایی نژاد که با حضور بیشماری از مردم در سالن بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس برگزار گردید شاهد دوباره بیعت مردم با شهادت بودیم شاهد بودیم که چگونه مردم به خاطر نام شهیدی دور هم جمع می شوند و به خاطر یاد و عظمت آن شهید از زن و مرد و کوچک و بزرگ با وجود فضای کوچک سالن البته انتظار  نمی رفت که سالن در روز پنجشنبه ای که ادارات تعطیل بود مردم خودجوش در این مراسم شرکت کنند ولی وقتی نام شهیدی مزین به مراسمی باشد مردم خواهند آمد و بعضی ها خواهند فهمید که هنوز شهادت با ولایت است که می توان عده ای مثل پروانه و شمع دور هم گرد اورد آری شهادت آن هم شهیدی که توانسته نام سرزمین ایلام را نه در بلندای زاگرس و نه بلندای البرز بلکه در بلندای بام جهان به جهانیان بشناساند آری شهید رضایی نژاد مثل رستم  و یا  سهراب نیست که در افسانه های ایرانی به دنبال ان بگردی شهید رضایی نژاد یک ایلامی است که باید نام و آوازه علمی  او در ایران و ایلام جستجو کنی و او به مانند دیگر شهدای ایران اسلامی نام ایران را در تاریخ زنده کرده است

    مراسم سوم یادواره این شهید با حضور پرشور مردم ولایی ایلام انجام گرفت از دست اندرکاران این مراسم تقدیر می کنیم هرچند می توانست این مراسم در جای با فضای بزرگتری برگزار گردد

                                         .

    از آحاد مردم که در این مراسم به صورت خودجوش شرکت کردند هرچند جای تشکر نیست چرا که وظیفه ای بیش نبود ولی چون انتظار می رفت بعضی از مسئولین استانی  به خاطر نام یک شهید گرانقدر حضور داشته باشند نه به خاطر نام جلیلی در مراسم حضور پیدا نکنند اینجاست که سیاست ما بر اخلاق و منش اخلاقی ما تاثیر می گذارد تا جایی که حرفهای که در مراسمات تودیع و معارفه های  می زنیم در عمل از آنها کوتاهی می کنیم

    انتظار می رفت بزرگان اصلوگرای ایلام در این مراسم بیشتر به چشم می آمدند چرا که وقتی یکی از اعضای فتنه با نام عرب سرخی بصورت دزدانه به ایلام آمد و برایش جلسه تشکیل دادند و برای پیروان خود رهنمودهای داشت انتظار می رفت سرباز ولایتی که جان و هستیش در راه ولایت گذشته نه به خاطر و نام بلکه به خاطر مسئولیتش و جایگاهش به نام نماینده مقام معظم  رهبری در این مراسم حضور پر رنگی داشته باشند

     واما تلنگری به اعضای ستاد آقای جلیلی به نام شجره طیبه آقایانی که در آن روزها که یک سالی از آن گذشته  معلوم نبود با کی هستن و با کی نشستن  روزی در ستاد جلیلی بودن روزی دیگر در ستاد ولایتی و روز دیگر در ستاد قالیباف  و در روزی که جلیلی به ایلام آمد خبری از انها نبود آری این است داستان تلخ اصلوگرایی ....

       ۱۸ مرداد ۱۳۹۳   ::  لینک دائمی :: ارسال به ای‌‌‌میل :: نظر شما [8]

    نسخه آماده چاپ


     
       اولین مسلمانان

    شهر ایلام با هوایی معتدل در حصار کوههای بلند در کتب تاریخی و جغرافیایی از آن به ماسبزان و یا صیمره ویا سیروان یاد شده که از دیر باز از تمدن، فرهنگ و اقتصاد قابل توجهی برخوردار بوده است .

     محققان در باب وجه تسمیه ایلام نظریه های فراوانی داده اند . سومری ها حرف اختصاری نیم ( NIM ) را برابر ایلام به کار برده اند و در زبان سومری به معنای بالا است .

    بابلی ها الامتو نام قدیمی ایلام به معنای کوهستان وشاید کشور طلوع خورشید ( مشرق ) نامیده اند . کشور ایلام شامل خوزستان و لرستان و قسمتی از فارس و بوشهر و چهار محال و بختیاری و اصفهان و قسمتی از کرمانشاه و ... بوده است. آکادی ها از هزاره سوم قبل از میلاد این سرزمین را به همین نام که معنای سرزمین مرتفع دارد می خواندند و ایلامی ها خود سرزمینشان را هلتمتی که مرکب از دو کلمه هل به معنی سرزمین و تمتی به معنای مقدس با خدایان مقدس بوده است . یونانی ها ایلام را الیمایس به معنای جبال ( کوهستان ) می خواندند و آشوری ها هم با کوهستانهای ایلام رابطه پیدا کردند . درکتاب مقدس یهودیان ( تورات ) به این سرزمین تحت عنوان الام اشاره شده است .

    درعهد عتیق بیست و نه بار به نام ایلام اشاره شده است، در بعضی آثارالام یا علام و ایلام در زبان سامی به معنی کوه یعنی منطقه کوهستانی آمده است . ایلام در زمان سلوکیان و اشکانیان جزو ماد بزرگ بود در عهد ساسانیان ایلام امروزی جز سرزمین ‹‹ پهله =پهلو ›› بوده است و عربها بعدها آن را جبال نامیدند . داریوش اول هخامنشی در سال 519 ق . م این ناحیه را همراه با کاسی ها درحوزه مالیات هشتم قرارداد . پس از تسلط اعراب مسلمان بر ایران، ایلام و لرستان و شهرهای دیگری را به نام ایالت جبل نامیدند و چون حاکمان این منطقه یعنی ماسبزان و مهر جانقذق به حاکم کوفه مالیات و خراج می دادند لذا این منطقه را ‹‹ ماه کوفه ›› نامیدند . پژوهش های اولیه باستان شناسان، در دهه اخیر نشان می دهد که زاگرس زیست گاه انسانهایی بوده است که از یکصد هزار سال پیش در آنجا سکونت داشته اند .

    شهر ایلام با هوایی معتدل در حصار کوههای بلند در کتب تاریخی و جغرافیایی از آن به ماسبزان و یا صیمره ویا سیروان یاد شده که از دیر باز از تمدن، فرهنگ و اقتصاد قابل توجهی برخوردار بوده است . در این نگارش به تمدن قدیمی و تاریخچه کهن ایلام قبل از اسلام اشاره جزیی شد ولی تاریخچه ایلام را بعد از اسلام مورد مطالعه قرارمی دهیم .

    با ظهور دین اسلام، ایلامیان و ایرانیان پیرو دین زرتشت بودند و آیت الله شیخ محمد مردوخ کردستانی اورا زرتشت کردی و زرتشت مادی نامیده و زرتشتیان که در آتشکده هایشان با زبان کردی به پرستش اهورا مزدا می پرداختند با آغوش باز اسلام را پذیرفتند .

    شهر ایلام به سال 16 هجری یعنی تنها شش سال پس از رحلت پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد (ص) به دست ضراربن الخطاب فتح و جزو قلمرو اسلامی قرار گرفت و به مسلمین ملحق گردید .

    یاقوت حموی متوفای 626 هجری درخصوص این دیار شیعه نشین ما می گوید : ماسبزان در اصل ماه سبدان بوده و شهری است زیبا که در اطراف آن کوههای زیاد و درختان انبوه و از آبهای معدنی کثیری برخوردار است . شاید برای شیعیان دنیا و حتی استانهای شیعه نشین ایران، ایلام نامی ناآشنا باشد ایلامی که تنها استانی به شمار می رود که در محدوده قلمرو آن نه اقلیت غیر مسلمانی به چشم می خورد و نه غیر شیعه و نه فرقه هایی که خود را به تشیع منسوب می دانند. این سرزمین تنها دیاری است که غیر از شیعه اثنی عشری در آن کسی به خاک سپرده نشده است .

    ابن واضع اخباری متوفی 284 ه ایلام را اینگونه به تصویر می کشد: ماسبزان که سیروان هم به آن می گویند شهری با عظمت و پهناور و در میان کوهها و دره ها قرارگرفته و شبیه ترین شهر ها به مکه می باشد و در وسط این شهر چشمه های زیادی دیده می شود و این شهر ترکیبی از عرب و عجم است .

    تاکید ابن واضع به اینکه نام دیگر ماسبزان به صیمره و سیروان اطلاق یافته این است که صیمره نام رودخانه بزرگی است که از شرق ایلام می گذرد و تاکید ابن واضع به شهری شبیه مکه در میان کوهها با سرچشمه های فراوان و نیز یاقوت حموی به شهری زیبا در حصاری از کوهها و چشمه ها و صعب العبور بودن و وضعیت اقلیمی وجود شهری جز ایلام را نمیتوان در اذهان تداعی کرد . ایلام تنها شهری است که دارای چشمه های فراوان بوده که مردم از قدیم الایام از آنها استفاده می کردند. از قبیل چشمه سراب، چشمه پایین تر از مسجد جامع، چشمه کنداقه، چشمه میدان سعدی، چشمه باغ فلاحتی، هفت چشمه و سایر چشمه سارهای بانقلان و مهدی آباد و چالسرا و سرطاف و ...

    تاکید ابن واضع به ترکیبی از عرب و عجم در مناطقی چون دهلران که مردم به دو دسته عرب و عجم تقسیم می شوند و تامل در گویش ایلامی که در مناطقی چون مهران با این گویش صحبت می کنند و زنان آنان هم پوششی عربی دارند و زنان شهر ایلام هم به جای چادر از عبای عربی استفاده می نمایند و واژه های عربی در گویش مردان و زنان آنها از دیر باز بوده است و این همه گویای این می باشد که ماسبزان را همان ایلام می توان نامید .

    همانگونه که ابن اثیر اشاره کرده است محل فوت مهدی عباسی در ماسبزان و دفن او زیر درخت گردویی بوده است زیرا تنها شهر ایلام بوده که دارای باغات زیاد گردو و خوش آب و هوا بوده است و شهرهای همجوار اعم از مهران و دهلران و صالح آباد و جنوب ایران و شهرهای عراق و ... به لحاظ وضع آب و هوایی فاقد درخت گردو می باشند و اولین منطقه که می توان باغات مثمر و درختان گردو را یافت دامنه کوههای ایلام بوده است .

    همانطوری که یادآوری شد فتح ماسبزان یا ایلام زمانی آغاز شد که به سعد وقاص خبر رسید که آذین فرزند هرمزان نیروها را برای حمله به مسلمانان سازماندهی کرده است و سعد وقاص طی نامه ای خبر را به عمر بن الخطاب در مدینه رسانید و از مرکز کسب تکلیف کرد و پس از موافقت، بی درنگ سعدبن ابی و قاص لشکری را به فرماندهی ضرار پسر خطاب به منطقه اعزام کرد .

    لشکر ابن الهزیل اسدی که در خط مقدم قرار داشت در اولین برخورد با آذین، وی را شکست و پس از اسارت، به قتل رساند و سپس به تعقیب فراریان پرداخت و لشکر اسلام به ماسبزان که شهر بزرگی بوده است رسید و آنجا را فتح کرد و ابن الهزیل همه را فرا خواند و آنها که اسلام را پذیرفتند آزاد کرد و برای دیگران جزیه ای معین کرد و جانشینی از طرف خود برای منطقه تعیین نمود و ماسبزان یکی از دروازه های کوفه شد .

    این متن تاریخی بیان گر این واقعیت است که مردم ایلام 6 سال پس از رحلت پیامبر اکرم ( ص) به دین اسلام گرویدند و آداب و اخلاقیات خود را با تعالیم اسلام وفق دادند.

    اما ذهبی متوفای قرن هشتم هجری در تاریخ اسلام فتح شهر ایلام را به سال 22 هجری ذکر می نماید و می گوید محمد بن منصور معروف به مهدی عباسی پدر هارون الرشید تصمیم داشت فرزندش را از ولایتعهدی خلع کند و اورا به فرزند دیگرش رشید واگذار نماید . مهدی در آن زمان فرزندش را که در گرگان بود فراخواند ولی او نپذیرفت و نماینده ای به این شهر فرستاد و او نماینده پدر را کتک زد و از آمدن امتناع کرد . مهدی عباسی تصمیم گرفت خود شخصاً به سراغ پسر رود و بغداد را در سال 169 هجری به قصد گرگان ترک کرد و چون به ماسبزان رسید احساس خستگی کرد و در محوطه ای زیر درخت گردویی خوابید و در همانجا از دنیا رفت و به خاک سپرده شد . در تاریخ یعقوبی آمده است که مهدی عباسی به قصد شکار به آنجا رفته و از اسب واژگون و بعد از چند روز جراحت در سال 169 هجری از دنیا می رود .

    یاقوت به نقل از مسعدبن مهلل می نویسد که قبر مهدی پدر هارون خلیفه عباسی در ده بالا و ماسبزان که نام قدیمی ایلام است واقع می باشد که دارای مقبره و گنبدی کله قندی داشته و از سنگ و گچ ساخته شده بود که در سالیان نه چندان دور یعنی در سال 1353 ه.ش بر اثر پاره ای تعصبات مذهبی ویران گردید و مردم ایلام به ویژه نسل کنونی خود شاهد وجود مقبره مهدی عباسی در نزدیکی مسجد جامع کنونی همان پارک کودک فعلی بوده اند .

    به گزارش یعقوبی، هارون الرشید در سال خلافت خود پس از انجام عمل حج به سر قبر پدر خود به ایلام رفته است .

    البته بعضی از مورخان می گویند فتح ایلام بعد از حمله نهاوند در سال 21 هجری قمری صورت گرفته است که احتمال دارد مسلمانان قبل از جنگ نهاوند درگیری هایی با این مناطق داشته اند در صورتیکه خلیفه دوم در سال 16 هجری ابن هزیل اسدی را پس از فتح ماسبزان حاکم این ناحیه نمود و در سال 17 هجرت ضراربن خطاب فرماندهی ماسبزان را دردست داشت و در سال 22 هجری مردم بصره، تقاضای باج یا مالیات ماسبزان را از خلیفه کردند که مورد توافق مردم کوفه نشد و هم چنان جز ماه کوفه بودند .

    در دوره حضرت علی (ع) زد و خوردهای بسیاری با خوارج که به این منطقه کوهستانی (جبل ) فرار کرده بودند صورت گرفت و ولایت ماسبزان، قتلگاه زیادی از خوارج شده اما حضرت علی (ع) بعداز جنگ جمل محمد بن مسلم را به عنوان حاکم جبل منطقه کوهستانی ایلام انتخاب کرد و بعدها تاریخ سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و مذهبی ایلام در دوره خلفای راشدین و فرمانروایی امویان و بنی امیه و خلافت عباسیان و صفاریان و ساسانیان و سلجوقیان و اتابکان قابل بررسی و مطالعه می باشد و کتب مختلف در این باب به وفور وجود دارد . البته از سال 1006 هجری قمری تا سال 1307 هجری شمسی والیان بر ایلام حکومت می کردند و از دوره قاجار و زمان به قدرت رسیدن حسین قلی خان مدتها شهر ایلام مقر تابستانی والی بود و به حسین آباد معروف شد و در شهریور 1314 هجری شمسی در زمان سلطنت رضا شاه به موجب تصویب نامه هیات وزیران و به منظور یادآوری عظمت و شکوه تمدن ایلام باستان، نام قصبه حسین آباد به ایلام تغییر یافت .

    نویسنده: محمد جواد محمدی

    منابع :

    1- کتاب قیام ایلام نوشته عباس محمدزاده

    2- مقاله آیت اله نجم الدین طبسی در کنگره بزرگداشت مرحوم آیت الله حیدری ایلامی درسال 1376 ه .ش در ایلام

    3- تاریخ ایلام نوشته دکتر مرتضی اکبری

    4- سایر کتب تاریخی اقوام کرد

       ۲۴ فروردين ۱۳۹۳   ::  لینک دائمی :: ارسال به ای‌‌‌میل :: نظر شما [1]

    نسخه آماده چاپ


     
       عروس زاگرس چشمها را نوازش می دهد

                                  

                                

                              

                                  

                          

                              

                              

                                  

                                  

                            

                              

                                    

    ادامه تصاویر کلیک کنید

       ۲۴ اسفند ۱۳۹۲   ::  لینک دائمی :: ارسال به ای‌‌‌میل :: نظر شما [0]

    نسخه آماده چاپ


     
       هاکی ایلام به کدام سو می رود

    استان ایلام همیشه یکی از مدعیان هاکی در سطح کشور  بوده  و بعد سال 1360 که برای اولین بار هیئت هاکی ایلام راه اندازی شد توانسته مقام ها و رتبه های کشوری زیادی به دست بیاورد و بعد از سه دهه فعالیت در بین مدعیان کشوری همیشه یک پای قهرمانی باشد و حضور سه دهه این رشته ورزشی نشان خلاقیت و کارآمدی ورزشکاران ایلامی را دارد و حتی ورزشکاران  ایلامی بانی  و موسس این رشته ورزشی در بعضی از استانهای کشور مثل البرز و اراک و ...بوده اند و این خلاقیت و توانایی ورزشکاران ایلامی را نشان می دهد.بنده به یاد می آورم روزی تیم های باشگاهی از اینکه یک ایلامی در تیم آنها بازی می کرد به تیم خود می بالیدند و حتی شاهد بوده ام که در تیمی در استان تهران چهار نفر ایلامی حضور داشته و چند سال متوالی قهرمان باشگاهای استان تهران شده اند و همیشه یک یا چند ایلامی در تیمهای ملی در رده های مختلف سنی حضور داشته اند و خیلی از این دوستان به مراتب عالی در این رشته رسیده اند و... اینها نشانه است نشانه های از استعداد و موفقیت رشته هاکی در استان که باید ریشه این موفقیت را در سه دهه فعالیت این رشته جستجو کرد و به شخص و تیم خاصی تعلق ندارد و همه برای رسیدن به این موفقیت ها تلاش ها و سختی های زیادی کشیده اند و توانسته اند نام هاکی ایلام همیشه زنده بماند

    در چند روز اخیر شاهد این هستیم که تعدادی از پیشکسوتان با انتشار بیانیه ای که  بعضی خبرگزاری ها آن را منعکس کردند از رئیس فدارسیون انتقاد کردند(4/12/92 ایرنا) و بعد از آن تعدادی از بازیکنان حال حاضر و پیشکسوتان از عملکرد رئیس هیئت وقت انتقاد کرده و خواستار برکناری وی شدند(10/12/92 ایرنا)و با توجه به بیانیه انتقادی که علیه رئیس فدراسیون شده بود و یکی از امضاء کنندگان هم رئیس هیئت وقت بوده وی از طرف رئیس فدراسیون برکنار گردید و یک جوان خوش آتیه واز نیروهای جوان استان که سابقه عضویت در هیئت هاکی استان را نیز دارد به عنوان سرپرست هیئت انتخاب می شود.(13/12/92 ایرنا) و بعد از آن باز هم شاهد بودیم که تعدادی از این عزیزان از برکنار رئیس هیئت  توسط فدارسیون و مدیر کل ورزش و جوانان با نتشار بیانیه ای استقبال کردند(14/12/92 ایرنا)

     این های کش قوسهای چند روز اخیر هاکی استان ایلام بود و هم خود پیشکسوتان و هم خود بازیکنان حال حاضر می داند این کش قوسها هیچ نتیجه ای برای هاکی استان ندارد و فقط وفاق و همدلی است که می تواند یک مجموعه تیمی را به سرانجام برساند و لاغیر

    تک بعدی و تک نگاهی کردن به هاکی استان جزء زیان و خسران چیزی عاید هاکی استان نمی کند که امیدواریم دوستان قدیمی و پیشکسوتان و جوانان امروزی دور از هرگونه حاشیه و لجاجت  بتوانند در ادامه آن سه دهه فعالیت هاکی استان و در دهه چهارم بتوانند نام هاکی استان را همچنان زنده نگه دارند

     

     

     

     

       ۱۸ اسفند ۱۳۹۲   ::  لینک دائمی :: ارسال به ای‌‌‌میل :: نظر شما [0]

    نسخه آماده چاپ


     
       مناطق عملیاتی دفاع مقدس ثبت شده در فهرست آثار ملی

    « ارتفاعات قلاويزان » يادآور عمليات‌هايي از جمله « عمليات كربلاي1 » است كه بعد از چهار بار دست به دست شدن شهر مهران منجر به آزادسازي آن شد و قلب امام را شاد كرد.   « نقطه ايثار » واقع در ارتفاعات قلاويزان مكان كوچكي در بين هزاران منطقه جنگي و خاطرات دفاع مقدس در كشور است نقطه ايثار كه در هشت كيلومتري شهر مهران است مي‌توان دشت‌هاي بزرگ مهران را ديد كه روزگاري شاهد نبردهاي مهم دفاع مقدس بوده است.. ارتفاعات قلاويزان كه در جنوب غربي شهر مهران واقع شده است منطقه‌اي نا هموار و شبه كوهستاني است كه پس از كوه چكه موسي ، با طول تقريبي 22 كيلومتر در امتداد يال‌هاي دامنه غربي كبيركوه از سمت شرق به غرب كشيده شده است..اين منطقه با وجود پستي و بلندي‌هاي تپه ماهوري شكل، از موقعيت مهم نظامي برخوردار است به طوري كه با استقرار بر روي بلندي‌هاي اصلي آن، كيلومترها دشت، آبادي و شهرهاي پيراموني مانند مهران،زرباطيه و بدره عراق در سيطره ديد قرار مي‌گيرد. دشمن در زمان اشغال مهران با ايجاد ميادين مين، سيم خاردار و كانال در دامنه شمالي ارتفاعات قلاويزان شرايط سختي را در نفوذ به مواضع خود به وجود آورده بود. در « عمليات والفجر 3 » ، اين محدوده در محور عملياتي « قرارگاه فتح 2 » قرار داشت و نيروهاي « لشكر 41 ثارالله (ع) »  براي نفوذ به مواضع دشمن و دستيابي به قلاويزان تلاش گسترده‌اي انجام دادند اما به دليل عمق و پيچيدگي موانع، اين امكان فراهم نشد و پيكرهاي بسياري از شهداء تا زمان عمليات كربلاي 1 در اين محور باقي ماند و هم اكنون بقاياي موانع دشمن در اين منطقه همه ساله مورد بازديد زائران آثار دفاع مقدس قرار مي‌گيرد.  

     

    منطقه عملیاتی قلاويزان به شماره 26809مورخ 1/4/88 به عنوان آثار و یادمانهای دفاع مقدس در فهرست آثار ملی  سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  ثبت گردیده است

     

             

    عملیات محرم نام یکی از عملیات‌هایی است که در جریان جنگ ایران و عراق است

    این عملیات که از نوع عملیات‌های محدود بود در ۱۰ آبان ۱۳۶۱ با رمز یا زینب(س) و به فرماندهی سردار حسن باقری آغاز شد و به مدت یک هفته به‌طول انجامید.

    خلاصه گزارش عملیات :

    نام عملیات : محرم

    زمان اجرا : 10/8/1361

    مدت اجرا : یک هفته

    مکان اجرا : محور عین خوش – زبیدات در جبهه جنوبی جنگ

    رمز عملیات : یا زینب ( سلام الله علیها )

    تلفات دشمن : 10400 نفر کشته ، زخمی و اسیر

    ارگان های عمل کننده : نیروی زمینی سپاه با پشتیبانی توپخانه ارتش

    اهداف عملیات : آزاد سازی ارتفاعات مرزی حمرین و تصرف جای پا برای تهدید منطقه العماره عراق طی سه مرحله

     

    منطقه عملیاتی شرهاني به شماره 23472 مورخ 8/7/  87 به عنوان آثار و یادمانهای دفاع مقدس در فهرست آثار ملی  سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  ثبت گردیده است

     

    می خواهیم از مقاومت مردمانی بگوییم  که با مقاومتشان در "تنگه کوشک" در شهرستان ایوان اراه را بر دشمن بعثی که با عملیات هماهنگ بعداز پذریرش قطعنامه598سازمان ملل قصدتصرف کل ایران را در پرورانده بود، بستند بستنی که هیچ نیرویی نمی توانست آن را باز کند.

    آری مردم بی ادعا ومظلوم و بی نام و نشان ایوان،مردمانی که همگی بسیج شدند تا از آب وخاک و ناموس خود تمام قد دفاع کنند.نمونه ایثار واز خود گذشتگی این مردمان سالها طول می کشد تا برای نسلهای بعدی باز گو شوند.

    حماسه ی مردم ایوان توسط کسانی بیان می شود که درآن لحظات سخت و نفس گیر یا نبوده اند و اگر هم بوده اند از دور دستی به آتش داشته اند.

    هیچگاه سراغی ازسی مرد جنگیی که شبانگاهان با آتش گلوهای"آر.پی.جی.هفت" شان نگذاشتند خوابهای شوم بعثیها تعبیر شود گرفته نشده است!!!

    امروزه خواب گذارانی که آن شب سخت را درک نکرده اند چنان به تعبیر وتفسیر"حماسه کوشک" می پردازند تاریخ شرمش می گیرد

      منطقه عملياتي کوشک ايوان به عنوان آثار و یادمانهای دفاع مقدس در فهرست آثار ملی  سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  ثبت گردیده است

    عملیات والفجر 5 از جمله عملیات های بود که بعد از عملیات خیبر برای فریب دشمن در منطقه گره شیر چنگوله شهرستان مهران صورت گرفت و با توجه به اوضاع جبهه ها منطقه عمومی چنگوله در جنوب شرقی مهران برای این کار انتخاب شد.
    به منظور تحقق اهداف یاد شده سپاه پاسداران،عملیات والفجر5 را طراحی و با 15  گردان و در چهار محور و با رمز مقدس یا زهرا(س) در نیمه شب 28/11/62 اجرا شد.
    در این نبرد چند روزه عمده اهداف پیش بینی شده تحقق یاقت و مناطق مهمی نظیر بند پیر علی،تنگه و ارتفاعات چنگوله،ارتفاعات تونل،تپه 230،جغاعسگر،عباس عظیم،آزادخان کشته و تقی مرده آزاد شدند.
    همچنین در این عملیات رزمندگان اسلام بر عقبه دشمن مخصوصا جاده طیب –بدره عراق مسلط شدند و حدود 65 کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی ایران را که تا آن موقع تحت اشغال دشمن بعثی بود آزاد کردند.

    منطقه عملياتي گره شير مهران به عنوان آثار و یادمانهای دفاع مقدس در فهرست آثار ملی  سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  ثبت گردیده است  

                   

    عمليات والفجر 6 در دوم اسفند1362 با رمز مقدس يا زهرا(س) در منطقه عملياتي چزّابه با هدف انهدام نيروهاي دشمن و گمراه كردن آنها از عمليات آتي، انجام گرفت. قواي اسلام با عبور از رودخانه چيلات و دهلران، دو ارتفاع مهم مشرف به مناطق مسكوني عراق را آزاد كرده و بزرگراه العماره - بغداد را در تيررس خود گرفتند. در اين‏حال، دشمن‏بعثي براي باز پس‏گيري مناطق از كف‏داده، اقدام به پاتك نمود كه با چند ضد پاتك از سوي قواي‏اسلام مواجه‏گرديد و در اقدام خود ناكام‏ماند. در اين عمليات، دشمن با به‏جاي گذاشتن صدها كشته‏وزخمي مجبور به عقب‏نشيني گرديد. عمليات والفجر 6، در نهايت با شروع عمليات خيبر در 3اسفند1362، پايان‏پذيرفت.

                

      منطقه عملياتي چيلات دهلران به عنوان آثار و یادمانهای دفاع مقدس در فهرست آثار ملی  سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  ثبت گردیده است

             

     در ۲۳ بهمن ماه سال ۱۳۶۵ هجری شمسی، یکی از بزرگترین فجایع تاریخ فوتبال دنیا در شهر چوار از توابع استان ایلام روی داد.

    هواپیماهای رژیم بعثی عراق، مسابقه فوتبال میان تیم‌های منتخب «چوار» و منتخب «جوانان استان ایلام» را به طرز وحشیانه‌ای بمباران کردند. در این روز عاشورایی، چهار نفر از بازیکنان تیم برگزیده چوار، سرمربی، بازیکن تیم منتخب چوار، چهار نفر از بازیکنان تیم برگزیده ایلام، حمیدرضا رضایتی بازیکن استقلال ایلام ـ که در این روز، داور مسابقه بود ـ و پنج بیننده نوجوان شهید شدند و همچنین ده‌ها نفر از بینندگان و بازیکنان دو تیم نیز به درجه جانبازی رسیدند. 

                 

     رويداد شهداي زمين فوتبال چوار به عنوان آثار و یادمانهای دفاع مقدس در فهرست آثار                                ملی  سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  ثبت گردیده است 

                       

    19 دی‌ماه سالروز عملیات غرورآفرین ضربت ذوالفقار و آزادسازی میمک از چنگال دشمن بعثی است، فتح میمک یادآور نبرد جانانه عشایر غیور استان ایلام است.

    در آن روزهایی که عشایر استان از طوایف و ایل‌های مختلف اعم از ارکوازی و بولی، خزل، میشخاص، شوهان، ملکشاهی و ... دوش در دوش هم در کنار دلاورمردان ارتش و سپاه جانانه جنگیدند و دشمن را از بلندی‌های میمک بیرون راندند تا ایران اسلامی امروزی سربلند و مقتدر داشته باشد.

    حماسه آزادسازی میمک یادآور پیروزی سروقامتانی است که با فتح‌آفرینی خود نهایت ایثار، انتهای پاکبازی و منتهای توکل را رقم زدند.

    میمک یادآور حماسه‌آفرینی و نماد صلابت و دشمن‌ستیزی عشایر غیور استان ایلام است، مردمانی که تندیس پایداری و رمز جاودان مبارزه با بیدادگرانند.      

    در فتح میمک 200 کیلومتر مربع از مناطق اشغال شده آزاد شد و دو فروند هواپیما، سه فروند بالگرد، 46 دستگاه تانک و نفربر و 50 دستگاه خودروی ارتش عراق از سوی نیروهای اسلام منهدم شد.

                

    منطقه عملياتي ميمک به عنوان آثار و یادمانهای دفاع مقدس در فهرست آثار ملی  سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  ثبت گردیده است

       ۶ بهمن ۱۳۹۲   ::  لینک دائمی :: ارسال به ای‌‌‌میل :: نظر شما [1]

    نسخه آماده چاپ


    درباره

    قاسم جهاني
    الیمایس

     

     
     

    جستجو

     
     

    دسته ها

    ایلام امروز (75)
    میراث و تاریخ (2)
    گردشگري (20)
    تاريخي (14)
    فرهنگي (10)
    صنايع دستي (1)

     
     

    آرشيو ماهانه

     
     

    آخرين مطالب

    خنداونه ای با طعم گریه
    کارت ملي هوشمند
    نقدی بر سریال گنجی خان
    اهمیت نام و نامگذاری
    تجربه ای نو
    جلیلی و درس تلخ اصولگرایی
    اولین مسلمانان
    عروس زاگرس چشمها را نوازش می دهد
    هاکی ایلام به کدام سو می رود
    مناطق عملیاتی دفاع مقدس ثبت شده در فهرست آثار ملی
    تاملی بر انتصاب افشین کریمی به عنوان سرپرست امور
    یک مطلب دروغ
    روایت و تصاویر منتشرنشده از تفحص ۲ شهید بعد از ۳۰
    تصاویری از ایلام
    نوروز 92 در ایلام
    تصاویر اولین بارش برف در ایلام
    ضریح سید الشهداء در ایلام و بی اطلاعی مردم
    بناي امامزاده پير محمد(ع) آبدانان
    عکسی جالب از...
    خودروي خدمت، استفاده اختصاصي ممنوع!
    به آرمیتا دختر شهید رضایی‌نژاد
    برای غریبی شهری که در قربت تنهای خویش جاوید ماند
    مهران، سرزمین مردان بی ادعا
    دوار
    بابا موسی ایرانی
    در روز ملی هسته ای نام "ایلام "می درخشد
    سئوالاتی از کاندیداهای مجلس نهم در استان ایلام
    « رفتار قبیله ای » خلاف امر ولي فقیه
    گوشه های از دستاوردهاي 33 ساله انقلاب در ايلام
    چهره ماندگار علم و دانش ایلام(مرحوم عبدالهی)

    خروجي RSS

     
     

    لینکهای روزانه

    راهکارهای تقویت فرهنگ بومی محلی استان ایلام
    موزه ها و کارکردهای آن
    نقش تشكل‌هاي غير دولتي در حفظ مواریث تاریخی و فرهنگی
    درباره خواص پزشکی گیاه کنگر
    نگاهي به جغرافيايي سياسي- تاريخي ايلام
    تاريخ کهن سرزمين ايلام، پيچيده در پيله حوادث
    صنايع دستی ميراث هزار ساله استان ايلام
    مراسم سنتي «چمر»
    «هوره» آوايي 7000 ساله
    سياه چادر
    معرفی قلعه والي فيلي
    ایلام سرزمین شگفتیها
    سنگ نوشته‌ها، راویان راستین تاریخ پر فراز و نشیب ایلام
    روابط عمومی، پل ارتباطی
    سيروان در باورهای عامه، (قسمت آخر)
    شهر تاريخي سيروان (شيروان)، قسمت دوم
    شهر تاریخی سیروان (شيروان)، قسمت اول
    چالشهای استان، مدیران سیاسی
    چالشهای استان- طایفه ما
    رئیس جمهور عزيز آمدی جانم به قربانت ولی ...
    آيا پيشينه تاريخي استان ايلام بيش از 3000 سال است؟
    توریسم جنگ و مناطق جنگی
    ایلام گهواره تمدنها
    تـوریسم مــذهبـي در استان ایلام
    سرزمین کوهستان

    خروجي RSS
     

     
     

     

     ۴۰۴۷۵۷۱۱ مشاهده از 28 فروردين 1384 | صفحه جاری  ۴۰۱۵ مشاهده | امروز  ۹۸۸۵ مشاهده

    نقش آوران ایلام امروز

        تمامي حقوق اين سايت براي شركت نقش آوران ايلام امروز محفوظ است. مسئوليت مطالب نگاشته شده به عهده نويسندگان آنها مي باشد.

    Managed With Chavir CMS

    آخرين به روز رساني:  دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ |