سايت خبري | مقالات | درد دل‌ها | گالري تصاوير | موسیقی | ويديو  |خدمات‌شهری | كاغذ ديواري‌ | دانش‌نامه آزاد | تبليغات

 

 

 
سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷
۱۱ دسامبر ۲۰۱۸   
 

 
 

وبلاگ‌‌ها | تصاوير ارسالي كاربران| ارسال تصویر | ارسال خبر| ارسال مطلب| درباه ما | ارتباط با ما

 
 
 

نمايش تصوير ديگر

logo-samandehi
    ارسال به پست الكترونيك نسخه آماده چاپ
 عنوان مقاله:  تاثير عوام فريبي در توسعه نيافتگي

عوام فريبي يكي از محوري ترين عوامل عقب ماندگي و عدم توسعه در جوامع در حال رشد است. مستمسك عوام فريبان ، به نوع خواسته ها و مطالبات مردم هر جامعه بستگي دارد.در جامعه اي كه براي مردمانش معيارهاي ديني و ارزشهاي اعتقادي وعلمي و خدمت به مردم حرف اول را مي زند عوام فريبان با تظاهر به پايبندي به اين معيارها براي حفظ وضع موجود سعي در فريب مردم دارند و نتيجتاً پايه هاي توسعه يافتگي را بيش از پيش متزلزل تر و سست تر مي نمايند. بارزترين نمونه مردم فريبي كه با استفاده از اعتقادات مردم صورت گرفت واقعه بر سر نيزه كردن قرآنها در زمان معاويه توسط عمروعاص بود و اين دسيسه به حدي نافذ بود كه حتي ياران امام علي (ع) نيز به خاطر التزام و اعتقاد به آن قرانها امام را ترك كردند و جريان حكميت را با آن همه پيامدش بوجود آوردند. اما سرانجام تاريخ به قضاوت نشست و چهره پليد آنها را برملا ساخت و اكنون در جامعه ما براي تشبيه كساني كه كماكان چنان رويه اي دارند وجه المثال قرار مي گيرند و تاريخ بازتكرار خواهد شد و داوري خواهد كرد. جوامع استبداد زده كه گردش آزاد اطلاعات در انها اتفاق نمي افتد بهترين محمل رشد عوام فريبي است. چرا كه جهل و نا اگاهي مردم هر جامعه بهترين شرايط را براي فريب خوردن انها فراهم ميكند.اينجاست كه دانشمندان و علماي علمي بيشترين فشار را از جانب عوام فريبان متحمل مي شوند دانشمندان دشمنان درجه يك انها محسوب مي شوند. در چنين جامعه اي جادو و جنبل و خرافه پرستي و موهوم گرايي جاي تجزيه و تحليل علم و منطق را مي گيرد.و ستايشگري و مداحي و مجيزه گويي جاي نقد و انتقاد سالم و اين خود مي تواند به عنوان يكي از مهمترين زير مجموعه هاي عوام فريبي موجب عقب ماندگي يا لااقل توسعه نا كارامد در جامعه شود. عوام فريبان كوچكترين انتقاد از خود توطئه تلقي و آن را بر نمي تابند و ياراي تحمل نظرات سازنده و مفيد راهم ندارند و زود بر مي آشوبند. از انجا كه با حساب و كتاب و علم و خرد در اداره جامعه ميانه خوبي ندارند تنها با طرح شعارهاي دهن پر كن و غير علمي مطالبات جامعه را به منظور كنترل ان ، به اينده اي نزديك [‌ فرداي كه هر گز نمي ايد ] موكول مي كنند بدون انكه زمينه هاي آن را فراهم سازند ، غافل از اينكه سپردن مطالبات به اينده نز ديك ، خود سبب نوعي تراكم مطالبات شده و منجر به انفجار اجتماعي ميشود. عوامفريبان سعي مي كنند علاوه بر فريب مردم ونشان دادن سراب به انان جنبش هاي اجتماعي كه در شرايط تبعيض و نابرابري مزايا شكل مي گيرد ، با خشونت ، كنترل ، و با شايعه پراكني و جوسازي جنبش را خنثي سازند ، البته عوام فريبان با استفاد از افرادي كه داراي شخصيت وابسته هستند واز خود چيزي ندارند و كار شان جز تبعيت بي چون و چرا چيز ديگري نيست بر نامه هاي خود را عملي مي سازند و فاشيست از اينجا شكل مي گيرد ، زيرا عوام بهترين وسيله براي اعمال ديكتا توري و هر گونه عمل غير انساني مردم فريبان هستند، تفكر عوام فريبانه يك تفكر فاشيستي است ،كه زاييده استبداد است در اين تفكر افراد مخالف اين شيوه دشمن تلقي مي شوند و قابل تحمل نيستند و پايه گزاران چنين تفكري خود را معيار تشخيص حق و باطل مي دانند. قران كريم نيز به نحو بسيار ظريف و گيرايي ويژگيهاي عوام فريبان ومتظاهران را به صورتي شيوا در سوره منافقون بيان مي كند . قران ، دروغگويي را از مهمترين ويژگيهاي آنان برشمرده است: والله يشهد انٌ المنافقين لكاذبون سوگندهايشان را سپر جان خويش قرار مي دهند تا از راه خدا بازدارند: اتٌخذوا ايمانهم جنٌةً فصدٌوا عن سبيل الله . ظاهر كالبدشان و كلامشان جذاب و دلچسب و تعجب برانگيز است: واذارأيتهم تعجبك اجسامهم و ان يقول تسمع لقولهمْ به مسائل با نگاه تئوري توطئه مي نگرند و تجزيه و تحليل و نقدهاي علمي را عليه خود مي پندارند: يحسبون كل صيحة عليهم خود را عزيز و عزتمند مي دانند و ديگران را ذليل و بي مقدار در حالي كه قران چنين جوابشان مي دهدكه: ولله عزة و لرسوله و للمومنين از انجا كه يكي از پيش شرطهاي نقد و تحليل علمي مسائل ، وجود آزادي بيان و انديشه است با چنين مفاهيمي كه موهبتي الهي است سر ستيز دارند. شايعه افكني و ترور شخصيتها و انگ زدنها براي بيرون كردن رقيب و جلوگيري از اگاهي مردم يكي از دستاويزهاي عوام فريبان است . فضاي غبار- آلود كه محصول تلفيق حق و باطل است محيط رشد مناسبي براي تداوم آنهاست. ظاهر سازي و شايعه افكني و مكدر بودن حق در جوامع نا اگاه به حدي قوي است كه در بعضي از مواقع انسان معترض و اگاه را به سكوت وا مي دارد همانگونه كه مردم فريبي معاويه در تاريخ اسلام ياران امام حسن (ع) را از اطراف امام پراكند و امام مهر خاموشي را ( همچون آتش زير خاكستر) بر لب نهاد. يكي ديگر از نمونه هاي عوام فريبي در دوره قاجاريه كه از احساسات و تعلقات مذهبي مردم سوء استفاده شد ادعاي كساني بود كه مقام خود را از ارتباط با امام زمان (ع) به ادعاي پيامبري ارتقاء دادند. . بدون شك توسعه پايدار و مانا در شرايطي اين چنيني ايجاد نمي شود ، در فضايي كه دغدغه ترور شخصيت ، فريب مردم ، تدليس حق ، دشمن انگاري دوستان و دلسوزان ، ممانعت از نقد و انتقاد سازنده و علمي ، جلوگيري از ارائه راهكارهاي مناسب علمي ، خاموش شدن اجباري انديشمندان و متفكران ، خرافه پرستي و موهوم گرايي و خود را معيار حق جلوه دادن بيداد مي كند نمي توان براي دستيابي به توسعه چندان اميدوار بود. هر چند سرانجام قضاوت تاريخ به بار خواهد نشست و پرده هاي مكر و فريب افكنده خواهد شد اما تنها ملتهاي محرومند كه ضمن متضرر شدن ، از قافله رشد و توسعه عقب مي مانند.
موسي اميدي  
 


نگارنده: موسي اميدي مقاله از گروه : فرهنگي، هنري
تاريخ انتشار:  27/7/1387 دفعات مشاهده : 4485
 رتبه مقاله:      تعداد راي: 15           امتياز کلی مقاله: 63  

 

گفته اند:

چيزي كه يكبار اتفاق بيفتد امكان دارد ديگر هرگز واقع نشود.اما چيزي كه دو بار اتفاق بيفتد حتما بارسوم هم اتفاق ميفتد.
پائولو كوئيلو

 

نمايش تبليغ ديگر

 
نام كاربري:
 
كلمه عبور:                 
 
 

 

 ۴۰۴۲۳۷۶۵ مشاهده از 28 فروردين 1384 | صفحه جاری  ۲۲۳۸ مشاهده | امروز  ۷۳۵۶ مشاهده

نقش آوران ایلام امروز

    تمامي حقوق اين سايت براي شركت نقش آوران ايلام امروز محفوظ است. مسئوليت مطالب نگاشته شده به عهده نويسندگان آنها مي باشد.

Managed With Chavir CMS

آخرين به روز رساني:  سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | زمان بارگزاري صفحه:  0/0313 ثانيه