پنج‌شنبه 23 آبان 1398

/بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان ایلام/همه چیز در مورد «زیر زمین»

«زیر زمین» اثری از احمد غلامی است که در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان ایلام پس از نمایش نقد شد و کارگردان هم در مورد آن توضیح داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،منطقه ایلام،نمایش «زیرزمین» به کارگردانی احمد غلامی را در اولین روز از بیست و هفتمین دوره جشنواره تئاتر در سالن مجتمع فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه رفت.

تئاتر زیرزمین زندگی خواهر و برادری را روی صحنه می‌برد که بعد از مرگ پدر و مادر در خانه یک  سرهنگ فراری به خارج کشور که والدینشان خدمتگزارش بوده‌اند به سر می‌برند خواهر به دلیل حس مادری به برادری که شیرین عقل است برای امرار معاش خود و برادر بسوی مسائل نامشروع و خراب‌کارانه اجتماع می‌رود و در نهایت نمایش با مرگ برادر که متوجه اشتباهات خواهر است به پایان می‌رسد.

«مهرداد ابروان»،منتقد تئاتر در نقد این اثر گفت:کار کارگردان در چنین متن‌های سخت و پیچیده است. این متن با سادگی ظاهری، پیچیدگی‌ها و سختی‌های فراوان داشت چرا که بیشتر اجرا به رد و بدل شدن دیالوگ می‌گذرد.

وی گفت: در حین اجرای متنی رئالستیی تصاویری که مخاطب از صحنه می‌بیند (صندلی برای نشستن، ارتفاع، چیدمان و...) باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب متوجه ارتباط بازیگر با آن وسایل شود.

این منتقد دنیای انسان را در دو نوع درونی و بیرونی عنوان کرد و ادامه داد :انسان غالباً دنیای درونی را پنهان می‌کند ولی باید در نمایش مخاطب ساختار درونی بازیگر را ببیند چرا که حس درونی بازیگر مثل یخ درون آب است که فقط یک چهارم آن معلوم است و مابقی نه، پس باید با ارائه تکنیک به نمایش احساسات بپردازد تا مخاطب در تعامل با وی قرار گیرد.

ابروان حضور عنصر را در صحنه لازم دانست و تصریح کرد: طراحی صحنه، نور، گریم و لباس که با بکارگیری این عنصر در کنار هم حس زیباشناختی و معنایی را به مخاطب القاء می‌کند.

«حسن اسدی» کارگردان در متنی که برای نمایش دادن جهت اجرا انتخاب کرده باید مباحث درونی و زوایای پنهان آنرا تمرین و تکرار کند تا ملکه ذهن بازیگرانش شود و در کنار بروز احساسات و عواطف باید بیانات بدنی را جهت جایگیری و ایجاد ارتباط با مخاطب را از درون به بیرون منتقل کند.

وی در باب استفاده از موسیقی در این تئاتر گفت: صحنه نمایش نباید خلا داشته باشد اما گاهی برای پر شدن این خلع از موسیقی استفاده می‌شود و موسیقی مداوم در صحنه نیاز نیست و باید براساس سبک اجرای که متن دارد در بعضی جاها از موسیقی استفاده کرد.

«احمد غلامی» کارگردان این تئاتر که متولد 1366 شهرستان ملکشاهی و فارغ‌التحصیل رشته آسیب‌شناسی گرایش پیشگیری از اعتیاد و دانشجوی کارگردانی سیما است اظهار کرد:6 سال است مشغول به فعالیت نمایش تئاتر در حوزه فرهنگ و ارشاد استان و شبکه بسیج هستم و سال گذشته به صورت نمایش اصلی و امسال با نمایش زیرزمین به عنوان بخش جنبی در جشنواره حضور دارم.

وی گفت:امسال براساس چارچوب، سبک و سیاقی که بر جشنواره حاکم بودند ابتدا با متن نمایش‌نامه زیر زمین موافق نبودند البته این متن براساس تحقیقات  تدوین شده است که برای اجرای آن دست‌اندازهای زیر را پیشروی گروه قرار دادند.

غلامی در مورد مشکل بعد از اجرا تاکید کرد: نباید به هنر با دیدی سیاسی و اقتصادی نگاه کرد.

این کارگردان با تلفیق طرح صحنه، نور، صدا و ... به دنبال نمایش یک تصویر زیبا به بیننده است چرا که رضایت مخاطب در گروه انگیزه حرکت می‌دهد.

وی ادامه داد: متن اولیه به گونه‌ای بود که براساس بررسی‌ها دیدیم قابلیت اجرا در استان را ندارد بنابراین با قیچی کردن و حذف قسمت‌های که همخوانی نداشت آن را تدوین نهایی و روی صحنه بردیم حالا در مسیر حرکت نمایش و با توجه به روایت داستان و دروه زمانی که روایت می‌کند نیاز به پخش صدای خواننده‌ی قدیمی بوده، پس برای انتقال بار معنای و ایجاد ارتباط با مخاطب آن را در صحنه اجرا کرده‌ایم. اما هنوز اجرا به پایان نرسیده آماج تماس و تذکر قرار گرفته‌ام.

غلامی گفت: هزینه این نمایش که 4 ماه تمرین داشته بر عهده خودم بوده و هیچکس به لحاظ مالی کمک نکرده است. هر سال ارشاد اسلامی کمک مالی بر اجرا کنندگان می‌داد اما متاسفانه امسال با بی‌مهری روبرو شدیم. حال کمک مالی به کنار، گروه برای تمرین؛ وقتی طولانی را صرف پیگیری و رایزنی‌های با مسئولین کرد و نهایتاً موفق به گرفتن 2 ساعت تمرین در یکی از اتاق‌های ارشاد اسلامی شدیم.

وی انتظاراتش را از متولیان فرهنگی این گونه بیان کرد:باید زیر پر و بال هنرمندان را بگیرند. تعداد هنرمندان حوزه تئاتر و سیما 70 نفر بیشتر نیست که اگر همین‌گونه پیش برود همین تعداد هم در هنر استان باقی نمی‌مانند و می‌روند.

غلامی اضافه کرد: در استانی که هنر نگاهی فولکوریک به خود دارد باید قبول کرد که باید پا را فراتر گذاشت و نگاهی اجتماعی به هنر با متن‌های فاخر و جدید داشته باشیم.

وی در پایان گفت: مسئولین با نگاهی هنرمندانه به موضوع نگاه کرده البته نظر بنده این است که مدیران که با هنرمندان در ارتباط هستند باید برخاسته از میان همین افراد باشند یا در کنار خود از کارشناسان مربوط در حوزه‌های مختلف هنری استفاده کند در غیر این صورت به جای گذاشتن یک قدم به جلو باید دو قدم به عقب رفت.

نظرات ارسال نظر